Piano degli Studi – Ingegneria Aeronautica

L’offerta didattica e l’organizzazione del Manifesto degli Studi del corso di Laurea Magistrale in Aeronautical Engineering – Ingegneria Aeronautica permette allo studente una notevole flessibilità nella scelta del percorso formativo al momento della presentazione del Piano degli Studi.

Le attività formative sono suddivise in tre categorie:

  1. Attività formative di tipo B relative alle discipline caratterizzanti (settori scientifico-disciplinari: ING-IND/03 Meccanica del volo, ING-IND/04 Costruzioni e strutture aerospaziali, ING-IND/05 Impianti e sistemi aerospaziali, ING-IND/06 Fluidodinamica, ING-IND/07 Propulsione aerospaziale)
  2. Attività formative di tipo C relative alle discipline affini/integrative (settori scientifico-disciplinari: ICAR/08, ING-IND/08, ING-IND/10, ING-IND/13, ING-IND/14, ING-IND/22, ING-IND/35, ING-INF/03, ING-INF/04, ING-INF/05, MAT/08, MAT/09)
  3. Attività formative di altro tipo relative a discipline non rientranti nelle categorie precedenti

Il conseguimento del titolo di Laurea Magistrale in Aeronautical Engineering – Ingegneria Aeronautica è soggetto al soddisfacimento dei seguenti requisiti generali:

  • acquisizione di almeno 58 CFU corrispondenti ad attività didattiche di tipo caratterizzante (B)
  • acquisizione di almeno 12 CFU corrispondenti ad attività didattiche di tipo affine/integrativo (C)

Con riferimento all’attuale architettura generale dell’offerta formativa, il Piano degli Studi è automaticamente approvato al termine del periodo previsto di presentazione se gli insegnamenti effettivi inseriti sono presenti nel Manifesto degli Studi del corso di Laurea Magistrale in Aeronautical Engineering – Ingegneria Aeronautica e se tali insegnamenti rispettano la seguente configurazione:

  • al primo anno
    • quattro insegnamenti comuni obbligatori (40 CFU)
    • un insegnamento del Gruppo AER8 (8 CFU)
    • due insegnamenti del Gruppo AER6 (12 CFU)
  • al secondo anno
    • insegnamenti del Gruppo AER8-II per un minimo di 16 CFU e un massimo di 40 CFU (da 2 a 5 insegnamenti)
    • insegnamenti del Gruppo AER6-II per un minimo di 0 CFU e un massimo di 24 CFU (da 0 a 4 insegnamenti)
    • inserimento di insegnamenti del Gruppo OTHER per un minimo di 0 CFU e un massimo di 5 CFU (da 0 a 2 insegnamenti)

I requisiti di cui sopra si riflettono nella presentazione di un Piano degli Studi conforme ad una delle quattro Tipologie (denominate A, B, C e D) descritte di seguito. In tutte le Tipologie il primo anno di corso segue la stessa organizzazione, come riportato in precedenza, con quattro insegnamenti comuni obbligatori, un insegnamento del Gruppo AER8 e due insegnamenti del Gruppo AER6. Le diverse Tipologie dei Piani si distinguono di fatto per le possibilità di scelta al secondo anno di corso. Ciascuna Tipologia contiene dei sottocasi, indicati nelle tabelle seguenti con la lettera della tipologia seguita da un numero, in dipendenza della natura (caratterizzante-B o affine-C) delle attività didattiche selezionate dallo studente.

Ai fini di agevolare la lettura e l’interpretazione delle tabelle sottostanti, si consideri il seguente esempio illustrativo. Lo studente decide di presentare un Piano degli Studi conforme alla Tipologia A e opta per un insegnamento caratterizzante (B) e due insegnamenti affini (C) dal Gruppo AER8-II. Tale scelta rientra nel sottocaso A3, che prevede la scelta di un insegnamento caratterizzante (B) dal Gruppo AER6-II e lascia completa libertà di scelta dell’altro insegnamento (caratterizzante o affine) dal Gruppo AER6-II. Se invece lo studente optasse per 3 insegnamenti affini (C) dal Gruppo AER8-II (sottocaso A4), il suo Piano, per essere automaticamente approvato, comporta la scelta di due insegnamenti caratterizzanti (B) dal Gruppo AER6-II.

Tipologia A

Scelte al secondo anno di corso:
3 insegnamenti dal Gruppo AER8-II (24 CFU)
2 insegnamenti dal Gruppo AER6-II (12 CFU)
2 insegnamenti dal Gruppo OTHER (4+ CFU)
Tesi di Laurea Magistrale (20 CFU)

B – scelta di insegnamento di tipo caratterizzante
C – scelta di insegnamento di tipo affine
free – libertà di scelta (insegnamento caratterizzante o affine)
(*) il + nei CFU relativi agli insegnamenti del Gruppo OTHER si riferisce alla possibilità da parte dello studente di scegliere due attività da 2 CFU (4 CFU totali) oppure un’attività da 2 CFU e una da 3 CFU (5 CFU totali) – nel secondo caso lo studente si laurea con un Piano degli Studi corrispondente a 121 CFU effettivi

Tipologia B

Scelte al secondo anno di corso:
4 insegnamenti dal Gruppo AER8-II (32 CFU)
1 insegnamento dal Gruppo AER6-II (6 CFU)
1 insegnamento dal Gruppo OTHER (2+ CFU)
Tesi di Laurea Magistrale (20 CFU)

B – scelta di insegnamento di tipo caratterizzante
C – scelta di insegnamento di tipo affine
free – libertà di scelta (insegnamento caratterizzante o affine)
(*) il + nei CFU relativi agli insegnamenti del Gruppo OTHER si riferisce alla possibilità da parte dello studente di scegliere un’attività da 2 CFU oppure un’attività da 3 CFU – nel secondo caso lo studente si laurea con un Piano degli Studi corrispondente a 121 CFU effettivi

Tipologia C

Scelte al secondo anno di corso:
2 insegnamenti dal Gruppo AER8-II (16 CFU)
4 insegnamenti dal Gruppo AER6-II (24 CFU)
nessun insegnamento dal Gruppo OTHER (0 CFU)
Tesi di Laurea Magistrale (20 CFU)

B – scelta di insegnamento di tipo caratterizzante
C – scelta di insegnamento di tipo affine
free – libertà di scelta (insegnamento caratterizzante o affine)

Tipologia D

Scelte al secondo anno di corso:
5 insegnamenti dal Gruppo AER8-II (40 CFU)
nessun insegnamento dal Gruppo AER6-II (0 CFU)
nessun insegnamento dal Gruppo OTHER (0 CFU)
Tesi di Laurea Magistrale (20 CFU)

B – scelta di insegnamento di tipo caratterizzante
C – scelta di insegnamento di tipo affine
free – libertà di scelta (insegnamento caratterizzante o affine)

Profili formativi

Ferma restando la libertà di costruire il Piano degli Studi combinando tra loro gli insegnamenti con riferimento alle quattro Tipologie descritte in precedenza, al fine di guidare gli studenti nella scelta, nell’ambito dell’offerta del Corso di Studio sono definiti dei percorsi didattici suggeriti, denominati nel seguito profili formativi, coerenti e ben caratterizzati in termini di specifici obiettivi di formazione.

Un profilo formativo è un percorso suggerito agli studenti declinato in una descrizione generale della figura professionale e culturale cui fa riferimento in termini di caratterizzazione e/o specializzazione e nell’indicazione di un insieme di insegnamenti da inserire nel Piano degli Studi, considerati coerenti e funzionali agli obiettivi di formazione specifici del profilo stesso.

I profili formativi suggeriti per l’a.a. 2021-2022 sono i seguenti:

  • Aircraft Aerodynamics
  • Fluid Dynamics
  • Aerospace Control Systems
  • Aerospace Propulsion
  • Flight Mechanics
  • Aerostructures
  • Aerospace Production Management
  • Aircraft Design

Nel seguito è riportata la descrizione di ciascun profilo formativo, in cui è anche presente la Tipologia (e il sottocaso) di Piano degli Studi in cui la proposta rientra e il/i docente/i di riferimento cui rivolgersi per indicazioni specifiche.

Aircraft Aerodynamics

Contact person: Alberto Guardone (alberto.guardone@polimi.it)
Study plan typology: A (A1)

Description:
The profile aims to train professional figures with a strong and robust specialization in the most important aspects related to the aerodynamics of fixed and rotary wing aircraft. The educational pathway is developed to provide the student with an up-to-date knowledge and in-depth competence in the use of modern techniques to understand, analyse, predict and measure the aerodynamic characteristics of an aircraft and/or its parts. The skills acquired in the understanding of the physics of fluid motion allow the graduate to work both in the aeronautical field and in other fields of engineering where knowledge of aerodynamic aspects is required.

Relevant courses:

055741 – Compressible Fluid Dynamics
055747 – Computational Fluid Dynamics
055748 – Turbulence: Physics and Modeling
091253 – Fluidodinamica Sperimentale
051173 – Rotor aerodynamics

Suggested pathway:

Fluid Dynamics

Contact person: Maurizio Quadrio (maurizio.quadrio@polimi.it)
Study plan typology: A (A1/A2)

Description:
The profile aims to train professional figures with a broad-spectrum view of the techniques characterizing fluid dynamics and the related fields of application. The educational pathway is based on a solid knowledge of the physical and theoretical aspects of fluid motion and offers students the opportunity to come into contact with some relevant applications, also in non-aeronautical sectors, in which fluid dynamics represents a fundamental skill. The professional figure of reference is a specialist who has a comprehensive knowledge of the main numerical and experimental techniques of modern fluid dynamics and is capable of applying them with competence in very different fields of application.

Relevant courses:

055741 – Compressible Fluid Dynamics
051137 – Wind Engineering
057233 – Aerodynamics of Transport Vehicles
055747 – Computational Fluid Dynamics
055748 – Turbulence: Physics and Modeling
091253 – Fluidodinamica Sperimentale
097354 – Turbomachinery B

Suggested pathway:

Aerospace Control Systems

Contact person: Marco Lovera (marco.lovera@polimi.it)
Study plan typology: A (A2)

Description:
The profile aims to train professional figures capable of working in the field of control systems design for aerospace systems by combining the foundations of traditional aerospace engineering with specific preparation on state-of-the-art topics in control theory and engineering. Having in mind a long-term perspective for the preparation of students, the approach of the specific teachings of the course is of a fundamental nature, so as to ensure the long-term validity of the teachings taught, combined with case studies and project-based examination methods aimed at giving concrete form to the more theoretical topics.

Relevant courses:

055742 – Strumentazione Aeronautica
055743 – Aerospace Control Systems
055749 – Estimation and Learning in Aerospace
054229 – Aeroservoelasticity of Fixed and Rotary Wing Aircraft
091263 – Tecnologie dei Sistemi di Controllo per l’Aeronautica
057098 – Adaptive and Autonomous Aerospace Systems

Suggested pathway:

Aerospace Propulsion

Contact person: Luciano Galfetti (luciano.galfetti@polimi.it)
Study plan typology: A (A3)

Description:
The profile aims to train professional figures capable to work in the field of propulsion systems for aeronautics and space. The proposed profile, starting from a shared basic engineering background, focuses on thermo-chemical propulsion systems, deepening aspects of aerothermochemistry (through the study of combustion processes in propulsion applications and heat transfer phenomena), CFD competences of reactant flows, engine aspects (with specific attention to aeronautical engines and turbomachines), and offering design competences. The multidisciplinary nature of the profile allows access to different areas of professional engagement in the fields of engine applications, aeronautics and space, although not exclusively, energy, fluid dynamic phenomena with chemical reactions, design, maintenance and management of propulsion systems for different applications.

Relevant courses:

055739 – Combustion in Thermochemical Propulsion
083903 – Heat Transfer and Thermal Analysis
097354 – Turbomachinery B
051176 – Computational Techniques for Thermochemical Propulsion
052782 – Launch Systems

Suggested pathway:

Flight Mechanics

Contact persons: Alessandro Croce (alessandro.croce@polimi.it), Carlo Riboldi (carlo.riboldi@polimi.it)
Study plan typology: A (A1)

Description:
The profile aims to train professional figures capable of working in the field of system engineering for aerospace applications, as well as more generally for complex and modern aero-mechanic systems, where design problems require the integration of high technology systems, similar to the aerospace field. This proposed educational profile develops the student skills in different areas (aerodynamics, structures, propulsion, etc.), and is completed with specific courses where the acquired knowledge is applied in a multidisciplinary design process (in particular, aircraft and wind turbine design courses).

Relevant courses:

055742 – Strumentazione Aeronautica
091256 – Progetto di Velivoli
091336 – Progetto di Generatori Eolici
091338 – Sperimentazione in Volo

Suggested pathway:

Aerostructures

Contact person: Alessandro Airoldi (alessandro.airoldi@polimi.it)
Study plan typology: C (C1)

Description:
The profile aims to train professional figures capable of designing, analysing, and testing aerospace structures and also to apply the acquired competences to high performance vehicle structures in automotive and marine fields. In the pathway, the theoretical aspects and the engineering applications of linear and non-linear finite element procedures are integrated with the acquisition of competences relevant to material and structural responses, technological processes, design philosophies, testing and characterization methods, and reliability of metallic, composite and smart structures. The preparation is aimed to provide the fundamental skills required to a structural analyst in the most advanced industrial fields. Moreover, the students will be able to achieve the insight in the structural responses, analysis tools and technological processes necessary to understand and manage the complete design and development process of lightweight and efficient structures, adopting conventional, advanced and innovative materials.

Relevant courses:

055740 – Structural Analysis of Aerospace Vehicles
054225 – Aerospace Technologies and Materials
054234 – Non-linear Analysis of Aerospace Structures
054236 – Metodi Avanzati per la Progettazione di Strutture Aerospaziali
091186 – Sicurezza Passiva delle Strutture

Suggested pathway:

Aerospace Production Management

Contact person: Giuseppe Sala (giuseppe.sala@polimi.it)
Study plan typology: C (C1)

Description:
The profile aims to train professional figures suitable for joining the departments of Industrial Engineering, which are the backbone of modern aeronautical industry, where the output generated by the design department becomes the input for the production department. The educational pathway is remarkably strengthened by contributions from the industrial world (lectures, applied training, cases studies, visits to production sites), being at the same time based on solid theoretical foundations in operation research, materials, technologies, advanced manufacturing processes, a/c design & testing. The up-to-date knowledge and in-depth competence acquired in cutting edge topics like production life-cycle management, governance of complex manufacturing systems, total quality management, lean production will allow the graduate to find professional perspectives not only in the aerospace field, but also in all those industrial sectors characterized by high levels of innovativeness and operating in highly competitive markets.

Relevant courses:

054225 – Aerospace Technologies and Materials
057096 – Gestione Integrata dei Sistemi Produttivi Aeronautici
091222 – Gestione dei Progetti Aerospaziali
097502 – Mechanical Systems Reliability
051177 – Operations Research

Suggested pathway:

Aircraft Design

Contact persons: Sergio Ricci (sergio.ricci@polimi.it), Lorenzo Trainelli (lorenzo.trainelli@polimi.it)
Study plan typology: A (A1)

Description:
The profile is intrinsically multi-disciplinary in nature, since its objective is the design of the aircraft as a whole, from configuration to performance, from the structural solution adopted up to the issues associated with the design of the flight control system. The aim is to train professional figures who can easily fit into the development of new aircraft, both in large companies in the so-called flight physics departments, as well as in small companies with a high level of innovativeness, such as those dedicated to the future of sustainable mobility, or in those of related sectors (automotive or motorcycling, renewable energy, advanced materials), where a good knowledge of design and/or production methodologies and the typical skills of an aerospace graduate are required.

Relevant courses:

091256 – Progetto di Velivoli
097488 – Rotorcraft Design
054235 – Aerostructures Design and Testing
054229 – Aeroservoelasticity of Fixed and Rotary Wing Aircraft
091336 – Progetto di Generatori Eolici

Suggested pathway:

Responsabile Piani Studio

Laurea Magistrale in Ingegneria Aeronautica

Prof. Alessandro Croce
Prof. Alessandro Croce
Email: alessandro.croce@polimi.it
Telefono: +39.02.2399.8322